قوانین بازی چهار برگ : آموزش بازی پاسور یازده تایی

بازی چهار برگ (پاسور یازده تایی) یکی از بازی های دو نفره، سه نفره و یا چهار نفره می باشد که یادگیری قوانین و آموزش های آن به موفقیت شما در بازی بسیار کمک خواهد کرد. این بازی با نام های پاسور، یازده، سور و خاج نیز شناخته می شود. شما می توانید به این بازی هم به چشم یک تفریح در بین دوستان و هم بعنوان منبع درامدی از طریق بازی در سایت های پاسور شرطی نگاه کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را بصورت کامل با رمز و راز و قوانین بازی چهاربرگ بیشتر آشنا کنیم.

بازی پاسور چهار برگ

بازی چهار برگ چیست؟
آشنایی با بازی چهار برگ

بازی چهار برگ یا همان پاسور یازده تایی ریشه در خاورمیانه داشته و در بین ایرانیان بسیار محبوب است. بازی‌هایی مشابه آن در ایتالیا و مصر نیز وجود دارد. این بازی به نام‌های هفت خاج، یازده، هفت و چهار نیز معروف است. در این بازی هر کدام از طرفین که زودتر به امتیاز 62 برسد برنده بازی است.

بازی پاسور چهار برگ معمولاً به صورت دونفره انجام می‌شود. البته علاقمندان می توانند این بازی را بصورت سه یا چهار نفره نیز بازی کنند. در واقع هنگامی که چهار نفر بازی می‌کنند، بازیکنان به دو تیم دو نفره تقسیم شده و به شکل ضربدری کنار هم می‌نشینند و این بازی را انجام می‌دهند.

بازی پاسور چهار برگ دو نفره

در چهار برگ دو نفره که به پاسور یازده دونفره نیز شهرت دارد، از یک پک کارت استفاده می‌شود که در آن ۵۲ کارت وجود دارد. با این حال، ممکن است در برخی کشورها یا توسط برخی افراد، قوانین یا جزئیات کمی تغییر کند. لذا در صورتی که قصد بازی با دیگران را دارید، منصوبات محلی را نیز بررسی کرده تا قوانین دقیق تر را دریافت کنید.

بازی پاسور چهار برگ سه نفره

بازی چهار برگ سه نفره نیز یک نسخه تغییر یافته از بازی پاسور دو نفره است که در آن سه نفر به جای دو نفر درگیر می‌شوند. قوانین بازی چهار برگ سه نفره به طور کلی شبیه به قوانین بازی چهاربرگ دونفره است. بازی با استفاده از پک کارت ۵۲ کارتی انجام می‌شود.

بازی پاسور چهار برگ چهار نفره

بازی چهار برگ چهار نفره نیز یک نسخه دیگر از بازی پاسور 11 تایی است که در آن چهار نفر درگیر می‌شوند. قوانین بازی چهار برگ چهار نفره نفره به طور کلی شبیه به قوانین بازی دونفره است. این بازی نیز با استفاده از پک کارت ۵۲ کارتی انجام می‌شود. با توجه به اینکه در این نسخه چهار بازیکن حضور دارند، رقابت و استراتژی بیشتری در انتخاب کارت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بوجود می‌آید.

چرا آموزش بازی چهار برگ اهمیت دارد؟

چرا آموزش بازی چهار برگ اهمیت دارد؟
چرا آموزش بازی چهار برگ مهم است؟

آموزش بازی پاسور یازده تایی دارای مزایای بی شماری می باشد که در این بخش قرار است به ان بپردازیم. اولاً بازی چهار برگ، مهارت های شناختی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و برنامه ریزی استراتژیک را افزایش می دهد. در واقع این بازی از بازیکنان می خواهد که موقعیت را تجزیه و تحلیل کرده، و پس از ارزیابی گزینه های خود بر اساس آن تصمیم گیری کنند.

ثانیا، تعامل اجتماعی و کار تیمی را ارتقا می دهد. بازی چهار برگ با دوستان یا اعضای خانواده باعث ایجاد پیوند، ارتباط و همکاری می شود، زیرا بازیکنان برای پیشی گرفتن از حریفان خود استراتژی و همکاری می کنند.

بنابراین، یادگیری و انجام بازی چهار برگ می تواند راهی مفید و لذت بخش برای تقویت مهارت های شناختی، پرورش ارتباطات اجتماعی و تقویت توانایی های ریاضی باشد.

قوانین بازی چهار برگ

قوانین بازی چهار برگ
قوانین بازی چهار برگ

قوانین بازی چهار برگ در هر سه نوع دو نفره، سه نفره و چهار نفره یکسان بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. قانون های اولیه این بازی به شرح زیر است:

  1. تعداد بازیکنان: این بازی بین دو نفر یا سه نفر یا چهار نفر انجام می‌شود.
  2. توزیع برگ ها: هر بازیکن چهار برگ دریافت می‌کند.
  3. شروع بازی: یکی از بازیکنان به‌طور تصادفی شروع کننده بازی تعیین می‌شود.
  4. نحوه اجرای نوبت‌ها: در هر نوبت، بازیکنان برگ های جدیدی دریافت کرده و نوبت به دست دیگری می‌رسد. این روند تا پایان بازی ادامه می‌یابد.
  5. ارزیابی دست: در پایان بازی، دست هر بازیکن مقایسه می‌شود. دست‌ها بر اساس قوانین و سلسله مراتب کارت‌ها در بازی چهار برگ، ارزیابی می‌شوند که در ادامه راجب آن بیشتر خواهیم گفت. بازیکنی که دست قوی‌تری داشته باشد، برنده بازی است.

قوانین اولیه چهار برگ همین 5 موردی است که در این بخش شما را با آن آشنا کردیم. در ادامه قوانین عکس و اعداد، و همچنین قانون سور در بازی پاسور یازده تایی را بررسی خواهیم کرد.

قوانین کارت های عکس و اعداد

 در ادامه آموزش قوانین 4 برگ توجه داشته باشید که اشکال در “چهار برگ” به عنوان عدد حساب نمی شوند. بگذارید بیشتر در این مورد صحبت کنیم. در قسمت های بعد توضیح خواهیم داد که بازیکن در زمان بازی در کارت های خود و کارت های روی زمین به دنبال مجموع عدد 11 می گردد. اما ما در ورق های پاسور تنها اعداد را نداریم. بلکه شاهد ورق هایی شامل شکل های شاه، بی بی و سرباز هستیم که روند بازی این کارت ها با کارت های اعداد متفاوت می شود.

قانون بازی چهار برگ به بازیکن اجازه می دهد که ورق هایی که شامل اعداد نیستند را تنها با ورق نظیر خود بردارد. (شاه با شاه – بی بی با بی بی – سـرباز با سـرباز)

البته در مورد ورق سرباز قاعده ای مستثنی وجود دارد. بازیکنی که ورق سرباز را دارد، می تواند با آن کارت سرباز کل کارت های روی زمین را جمع کند. البته نکته مهم این است که با کارت سرباز، دیگر کارت های شکلی مثل شاه و بی بی قابل برداشتن نیست.

قانون سور در بازی چهار برگ

قانون سور زدن در بازی چهاربرگ چیست؟
سور در بازی چهاربرگ، 5 امتیاز دارد

از قوانین چهار برگ که بسیار مهم می باشد این است که در صورتی که بازیکن با کمک ورقی بتواند تمام ورق های روی زمین را جمع کند، 5 امتیاز جداگانه کسب می کند که به این حالت به اصطلاح “سور” می گویند. این 5 امتیازها در محاسبات آخر بازی بسیار موثر است.

البته قانون سور در بازی چهار برگ در زمان بازی می تواند توسط بازیکن های بازی مشخص شود اما معمولا در ورق آخر نمی توان سور زد. در این بازی بعضی از بازیکنها با هم توافق می کنند که در ۴ کارت آخر کسی نتواند سور بزند.

نکته: در ادامه یادگیری قوانین چهار برگ توجه داشته باشید که در این بازی، قانون سور شامل زمانی که سرباز توسط سرباز جمع آوری شده، نمی شود. در این صورت شما امتیــاز سور را نمی گیرید و این فرصت را به نفرات بعد خود می دهید که شاید بتوانند سور بزنند. چون ممکن است نفر بعد شما روی زمین خالی به طور مثال ۳ بندازد و نفر بعدی 8 داشته باشد و زمین را جمع کند. در این صورت ۵ امتــیاز سور را می گیرد.

نحوه بازی چهار برگ یازده تایی

نحوه بازی چهار برگ یازده تایی
نحوه بازی چهار برگ یازده تایی

نحوه پخش کارت ها، اولین بخش در آموزش بازی چهار برگ یازده تایی می باشد. در ابتدای بازی یکی از بازیکنان ورقها را کاملا بر زده و از نفر سمت راست شروع به پخش کردن کارت ها می کند. در واقع در بازی پاسور 11 تایی یکی از بازیکن ها مسئول پخش کارت ها می شود. کارت پخش کن به هر فرد 4 ورق داده و بعد از پایان یافتن تعداد بازیکن ها، 4 ورق را به خود می دهد. سپس ۴ ورق را از سمت روی ورق ها که اعداد و اشکال مشخص است، روی زمین بصورت روباز قرار می دهد.

در چهار برگ اگر در ورقهایی که روی زمین پخش شده سرباز قرار بگیرد، باید آن ورق برداشته شده و در بین ورق های پخش نشده قرار گرفته و یک ورق دیگر به جای آن بر روی زمین گذاشته شود. در این بخش از آموزش توجه داشته باشید که کارت پخش کن بعد از پخش شدن مرحله اول ورق ها، بقیه ورقها را کنار گذاشته تا در دستهای بعد بین بازیکنان پخـش شود. توجه کنید که ورق روی زمین فقط یک بار و همان دست اول گذاشته می شود.

نحوه بازی چهار برگ بدین صورت است که اولین بازیکنی که ورق به او داده شده باید بازی را شروع کند. بازیکن ها شروع به انجام بازی می کنند تا همه ورق های موجود در دست بازیکن ها به اتمام برسد. در این بخش از آموزش دقت داشته باشید هنگامیکه ورق هـای بازیکنان تمام شد، دوباره به همه بازیکنان ۴ عدد ورق دیگر داده می شود و دیگر روی زمین کارتی پخش نمی شود (حتی اگر کارتـی روی زمین باقی نمانده باشد).

توجه داشته باشید که این آموزش چهار برگ برای بازی بصورت دو نفره، سه نفره یا چهار نفره بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در واقع با این روند، بازی را ادامه می دهند تا وقتی که ۵۲ ورق پاسور تمام شود. لازم به ذکر است اگر در آخر ورقی بر روی زمین باقی بماند، آخرین کسی که برنده شده است می تواند آن را بردارد.

نکته در مورد بازی با سرباز : فرض کنید در حال بازی چهار برگ هستیم و در دست ما یک سرباز و روی زمین کارت های ۵ – ۷ – ۱۰ – بی بی است . در این حالت ما بوسیله کارت سرباز می توانیم ورق های ۵ – ۷ – ۱۰ را جـمع کرده و در لیست امتیازهای خود قرار دهیم. یعنی با سرباز هرگز نمی توانیم کارت های بی بی و شاه را تحت هیچ شرایطی جمع آوری کنیم. البته با کارت سرباز می توانیم یک سرباز دیگر را برای خود از روی زمین جمع کنیم.

امتیاز بازی چهار برگ

امتیازگیری در بازی پاسور 11 تایی
نحوه امتیازگیری در بازی پاسور 11 تایی

جمع آوری امتیاز مهمترین موضوع در بازی چهار برگ است. در این بازی هر بازیکن که نوبتش می شود،  ابتدا به کارتهای داخل دست خود و کارت های روی زمین نگاه می کند. در این مرحله باید بهترین انتخاب را که مجموعه آن به عدد 11 برسد را ما بین یک ورق در دست خود و ورق های روی زمین داشته باشد. در بازی پاسور 11 تایی ممکن است مجموع تنها یک برگ در دست بازیکن و یک برگ از روی زمین 11 باشد که بازیکن آن برگ ها را با هم از بازی خارج کرده و بعنوان امتیاز کسب شده در نزد خود نگه می دارد.

در حالت دیگر ممکن است یک ورق از دست بازیکن و چندین برگ از ورق های روی زمین مجموع 11 را داشته باشند. در این مرحله باز هم بازیکن براحتی می تواند آن ورق ها را از روی زمین جمع کرده و بعنوان امتیاز کسب شده در اختیار خود قرار دهد. البته در چهار برگ ممکن است شرایط متفاوتی برای هر بازیکن پیش بیاید که تعدادی از آن حالات به شرح زیر است:

  1. عدم وجود ورق بر روی زمین: در این حالت بازیکنی که نوبتش است باید یکی از ورق های داخل دست خود را بر روی زمین قرار داده و منتظر باشد تا بازی ادامه پیدا کند.
  2. عدم وجود ورق با مجموع 11: در این حالت بازیکن یکی از ورق های خود را به زمین منتقل می کند و منتظر می شود تا نوبت بازی مجدد به او برسد.

نحوه محاسبه امتیازات در انتهای بازی چگونه است؟

جذابیت بازی چهار برگ یا پاسور 11 تایی دقیقا زمانی نمایان می شود که شمارش کارت ها شروع می شود. چرا که در این زمان هوشمندانه بازی کردن بازیکن ها بیشتر نمایان شده و مشخص می شود که برنده چقدر حساب شده و اصولی بازی را انجام داده است. در ادامه آموزش بیایید با هم حرکات مهم و امتیاز اول بازی را بررسی کنیم و دقیقا متوجه شویم که کدام یک از ورق ها در روند بازی برای ما امتیاز آور است.

بعد از پایان بازی ورق هایی که دست هر نفر است، طبق قوانین مشخص شمارش می شوند. در واقع ابتدا خاج ها (گیشنیز) شمرده می شوند. در این بازی، هر بازیکنی که هفت خاج داشته باشد، هفت امتیاز گرفته و طرف مقابل هیچ امتیازی نمی گیرد. در ادامه نوبت به شمردن بقیه امتیازات می شود که بصورت فهرست وار برای شما بیان خواهیم کرد.

  • هر سور پنج امتیاز (در حالت چهار نفره ده امتیاز)
  • ده خشت، سه امتیاز
  • دو خاج، دو امتیاز
  • هر سرباز یک امتیاز
  • هر آس یک امتیاز

مجموع امتیازهای هر دور بازی منهای سور ۲۰ امتیاز است. در انتها کسی (یا تیمی) که بیشتر از بقیه امتیاز داشته باشد برنده آن دور از بازی چهاربرگ خواهد بود. دورها باید تا امتیاز پایانی پی گرفته شود. معمولاً امتیاز٦٢ (در حالت چهار نفره دو برابر) به عنوان حد پایانی شناخته شده و هر کس (تیم) زودتر به این عدد برسد، بازی را برده‌ است.

البته این بازی در سایت های شرط بندی به این صورت می باشد که بعد از هر دست بازی، برد و باخت شما  از سوی تیم حسابداری سایت تسویه می شود. پاسور در سایت های شرط بندی بصورت تک دست بازی می شود. یعنی بعد از اینکه 52 ورق تمام شد، امتیازات بازی محاسبه و برنده و بازنده بازی مشخص می شود.

ترفندهای بازی پاسور یازده دو نفره

ترفندهای بازی پاسور یازده دو نفره
ترفندهای بازی پاسور یازده دو نفره

همانطور که گفتیم، بازی پاسور یازده دو نفره یک بازی استراتژیک و رقابتی است که می‌توانید با استفاده از برخی ترفندها و راهبردها عملکرد خود را بهبود بخشید. در ادامه، برخی از ترفندها و راهبردهای مفید برای این بازی را به شما آموزش می دهیم.

با این ترفندها و راهبردهایی که برای بازی چهاربرگ ارائه خواهیم داد، امیدواریم بتوانیم به شما کمک کنیم تا استراتژی بهتری در بازی خود اتخاذ کنید. اما به یاد داشته باشید که هر بازیکن و شرایط بازی ممکن است متفاوت باشد و باید استراتژی خود را به موقعیت و شرایط تطبیق دهید.

ارزیابی کارت های دیگران

دقت کنید و تمرکز خود را بر روی کارت‌هایی که بازیکنان دیگر قرار می‌دهند، بگذارید. این امر به شما ایده‌ای از استراتژی و سبک بازی آنان می‌دهد و می‌توانید بهترین تصمیمات را بگیرید.

استفاده از کارت های استراتژیک

کارت‌هایی مانند آس، شاه، بی بی، 2 گیشنیز و 10لو خوشگله می‌توانند در نوبت‌های حساس و استراتژیک موثر باشند. سعی کنید از این کارت‌ها در مواقع مناسب استفاده کنید تا بازی را به نفع خود تغییر دهید.

مدیریت کارت ها

مدیریت درست کارت‌های خود می‌تواند تفاوتی در نتیجه بازی 11 پاسور دونفره ایجاد کند. سعی کنید از کارت‌های قوی خود در نوبت‌های استراتژیک استفاده کنید و کارت‌های ضعیفتر خود را در نوبت‌های کم‌اهمیت تر به‌کار ببرید.

مطالعه حرکات حریفان

بازی کردن به صورت متوالی با بازیکنان مختلف، شما را قادر می‌سازد تا حرکات و استراتژی‌های حریفان خود را درک کنید. توجه به کارت‌هایی که در هر نوبت انتخاب می‌کنند و تصمیماتی که می‌گیرند، به شما ایده‌ای از روش بازی آن‌ها می‌دهد.

تحلیل حرکات پتانسیلی

در طول بازی یازده پاسور سعی کنید حرکات پتانسیلی حریفان را پیش بینی کنید. با تحلیل کارت‌های بازیکنان دیگر و مشاهده روند بازی، سعی کنید حدس بزنید که بازیکنان دیگر چه کارت‌هایی در اختیار دارند و چه حرکاتی را می‌توانند انجام دهند. این امر به شما امکان می‌دهد برنامه‌ریزی دقیقتری برای تصمیم‌گیری‌های خود داشته باشید.

تغییر استراتژی

در صورتی که استراتژی فعلی شما نتایج مطلوب را به دنبال ندارد، می‌توانید استراتژی خود را تغییر دهید. با آزمایش استراتژی‌های مختلف، می‌توانید ببینید کدام یک بهترین عملکرد را در بازی چهاربرگ دارد. ممکن است بهتر باشد استراتژی هجومی را انتخاب کنید و کارت‌های قوی را به سرعت بازی کنید یا اینکه استراتژی دفاعی را اتخاذ کنید و تمرکز خود را بر روی حفظ کارت‌های قویتان بگذارید. تجربه و آزمون در طول بازی به شما کمک می‌کند استراتژی مناسب را شناسایی کنید.

استفاده از ترفندهای روانشناسی

در بازی پاسور یازده، عوامل روانشناختی نیز می‌توانند تأثیر بسزایی داشته باشند. از ترفندهایی مانند ترساندن حریفان و تعاملات مثبت با بازیکنان دیگر استفاده کنید. این ترفندها می‌توانند تصمیم‌گیری حریفان را تحت تأثیر قرار داده و شما را به موفقیت نزدیک‌تر کنند.

تمرین و تجربه

بازی چهاربرگ نیاز به تمرین و تجربه دارد. بهترین راه برای بهبود عملکرد خود در بازی، تمرین فعال و بازی با بازیکنان حرفه‌ای است. با انجام بیشتر بازی‌ها، شناخت بیشتری در مورد روش‌ها و استراتژی‌های مختلف به دست می‌آورید و مهارت خود را تقویت می‌کنید.

درآمدزایی از بازی پاسور 11 تایی چگونه است؟

درآمدزایی از بازی پاسور 11 تایی چگونه است؟
درآمدزایی از بازی پاسور 11 تایی چگونه است؟

برای کسب سود و درآمدزایی از بازی پاسور 11 تایی می توانید به کازینو آنلاین سایت های شرط بندی مراجعه کرده و پس از شارژ حساب بلافاصله شروع به بازی کنید. بازی چهار برگ در سایت های قمار بسیار ساده بوده بطوریکه بعد از هر دست بازی، برد و باخت شما  از سوی تیم حسابداری سایت تسویه می شود. پاسور یازده تایی در کازینو آنلاین بصورت تک دست و دو نفره بازی می شود. یعنی بعد از اینکه 52 ورق تمام شد، امتیازات بازی محاسبه و برنده و بازنده بازی مشخص می شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا